Елена Янева - Пет минути до Свършека на света
Отплуваме в реката на забравата. Краят винаги е еднакъв. Остават пет минути до Свършека на света в поезията на Елена Янева.
Александър Арнаудов
*
Ето я
как се спуска по склона
и на тази история като в своя.
Собствената й - пъхната в задния джоб,
без ремарки - тя си знае
докъдето е стигнала...
Включва вътрешните прожектори
в киносалона на детството,
често й замирисва на лунапарк,
на цигарени дъвки,
на момчето от съседния чин и
мастилените му пръсти.
После намества по-добре очилата си.
Вероятно това ще помогне
да се учуди отново.
Все едно.
Краят винаги е еднакъв.
Винаги
все още има
пет минути до Свършека на света.
*
Беше миг, в който тръгвах предимно на изток.
Заговорих изведнъж маниерно, даже сложих
шапка с кокетна петуния
и огърлица с окръглени камъни.
Трябваше
да е добро преживяване.
Да го създам и премина през него
както съм си го съчинила.
Не помня какво ми донесе денят.
Може би съм захвърлила всички гердани или
съм засадила петунии в някакъв хладен следобед,
под шлагерни звуци от местната радиостанция.
Не е и толкова важно какво
се е случвало -
дали е звънил телефонът,
дали ниското атмосферно налягане
е повлияло на високото кръвно,
шум в ушите,
казваш от възрастта е,
ала може да е било
от очакване,
притаено в сгъстения от вибрации въздух.
Може да е било
обещание.
Beautiful Mind
В неделната утрин
лудичкият съсед огласява с косачка
моравата. После
ще иде да пазарува в супера.
Дълго ще пее единствена фраза
от сантиментален шансон
и ще разходи кучето.
Няма как да му кажа,
не съм сигурна, че разбира говоренето,
но понеже отвръща с усмивка, когато му се усмихвам, си мисля това:
"Дръж се в безопасността на всекидневието си, Оли! Дръж и мен
да остана при себе си.
Подрязвай редовно живия плет -
скърцането на стълбата под действителна тежест,
щракането на ножиците с истински звук
няма да те оставят да се изгубиш
отново там, откъдето
когато някой се върне,
прочита в очите на другите
неизбежното "какво не е както трябва
със него?" ,
а отговорът е
смутено недоумение.
Затова
пей, Оли, онази единствена фраза,
пей, и следвай окосените линии:
"Любовта, скъпа Жоржет, любовта,.
ах, любовта е капан за наивни..."
Дяволитата Соня
Рецитираше стихове в коридора
и не пропускаше да ми поиска цигара.
Богините имат страхотни цигари,
ми казваше и поглеждаше към Олимп
някъде на тавана.
Беше заесеняло и носех лилаво палто,
по случайност бях се гримирала,
но не бях убедена, че това ми помага.
А Соня, увита в зеления болничен плащ,
настояваше. Няма ми го танцуването.
Вчера го скрих под пантофите, а го няма...
Питах и в столовата, но ми дадоха чай.
Няма да пия чай от пластмасова чаша.
Има толкова много танцуване в порцелана...
Ще се обадите ли на татко?
Нека ме вземе.
И после отплува като разрошена ладия
по някоя от своите тайни реки на забравата.
Завъртам замислено пръстена на ръката си
и се полюшвам неволно като
грешно поставена питанка.
Какво пък, нека да бъда накрая
една
безполезна богиня.
Списание „Нова асоциална поезия“, бр. 34, септември, 2021